Historie hry Beat Saber
Tato hra se stala doslova ikonou na poli VR již od svého počátku a za tuto dobu si prošla slušnou transformací. Jaký byl samotný průběh vzniku hry a jak se postupně s časem utvářela až do finální podoby? Máme pro Vás souhrn těch nejdůležitějších milníků. Článek Vám neukousne více než 5 minut hraní :-)
Beat Saber je hudební a rytmická hra pro virtuální realitu od českých vývojářů ze společnosti Beat Games. Jedná se sice o jednoduchý koncept, kde hráč ovládá dva světelné meče a jeho úkolem je přesekávat kostky do rytmu hudby. I přesto hra získala od prvního vydání spoustu ocenění a nominací.

Hra vyšla poprvé 1. května 2018 na platformě Steam v Early-Accessu. Cena byla stanovena na 20 €, což je o 10 € méně, než kolik stojí dnes. Co se týče výběru skladeb, hra obsahovala pouze 10 skladeb složené Jaroslavem Beckem, jedním ze spoluzakladatelů společnosti Beat Games. V této době hra neměla tak oslnivou grafiku jako dnes a trápil ji horší technický stav hry. Bodovací systém byl lehce zabugovaný a hru srážela dolů její horší optimalizace. I přesto se jednalo v té době o jednu z nejlepších her pro virtuální realitu a tzv. must have titul pro virtuální realitu. Komunita záhy vytvořila první modifikace a level editor, takže hráči si mohli do hry přidat své vlastní písničky, meče a prostředí, a to i přesto, že vývojáři tyto modifikace oficiálně nepodporovali.
Vývoj hry ovšem pokračoval dál. V průběhu roku 2018 vývojáři vydali první licencovanou skladbu (Angel Voices od Virtual Self), přidali Expert+ obtížnost pro všechny písničky a většinu současných modifikátorů, které mohou měnit styl hry. Přidali také Practice mode, díky kterému můžete hru spustit z libovolné části skladby v téměř libovolné rychlosti a zlepšili grafiku hry a optimalizaci.
20. listopadu 2018 byla vydána verze Beat Saberu také pro konzoli PlayStation 4. Jednalo se o plnou verzi hry, která stála a dodnes stojí 30 €. Ale počítačová a PlayStation verze Beat Saberu byly v té době odlišné. PlayStation verze neobsahovala Expert+ obtížnosti, ale hráči zde našli dalších 5 oficiálních skladeb a kampaň, která obsahovala 51 úrovní různých obtížností a modifikátorů. Vývojáři tak museli učinit z důvodu nedostatku času, ale toto jejich rozhodnutí nepotěšilo ani jednu komunitu hráčů. PC hráči si stěžovali, že nemají možnost si zahrát nové oficiální skladby a PS4 hráči si stěžovali na absenci obtížnosti Expert+.
V průběhu prosince minulého roku vývojáři vydali další 2 licencované skladby (One Hope od Knower a POP/STARS od K/DA). A v březnu 2020 vydali první DLC: Monstercat Music Pack Vol. 1, které obsahovalo 10 skladeb různých autorů. Balíček se prodává za 13 €, přičemž jedna skladba z balíčku se dá koupit samostatně za 2 €. Ne všichni hráči tento balíček přijali s nadšením, ovšem postupem času, kdy vývojáři vydali další balíčky, si na to většina hráčů zvykla. Tento březnový update PC hráčům přinesl 5 skladeb, které byli předtím exkluzivně pro PlayStation včetně Expert+ verzí, které dorazily i pro PlayStation. Vývojáři také přidali na obě platformy další modifikátory tak, jak je známe dnes. Obě verze hry byly nyní totožné. Jediný rozdíl byl ten, že PC verze hry byla stále v Early Accessu.
Než se ale PC verze dočkala plné verze za 30 €, vydali vývojáři 1. dubna skladbu Crab Rave od Noicestorm. A 21. května 2019 se PC hráči konečně dočkali: Beat Saber odešel z Early Accessu a přešel do plné verze. Vývojáři zde přidali level editor přímo ve hře, upravili grafiku, změnili bodovací systém a zlepšili optimalizaci. Stejný update získali i PlayStation hráči. Ve stejný den společně s vydáním headsetu Oculus Quest vyšla verze Beat Saberu také pro tuto platformu.
V průběhu roku 2019 přibývali nové písničky a DLC: v červnu přidali 10 skladeb od skupiny Imagine Dragons za 13 €, v červenci přibyli zdarma 3 nové skladby od japonského skladatele Camellia, a na konci srpna vývojáři vydali nové oficiální sérii skladeb společně s možností změny barev mečů. V říjnu se hráči dočkali dalšího DLC s 4 skladbami od skupiny Panic At the Disco, které stojí 7 € a v další aktualizaci vývojáři přidali do hry ocenění neboli achievementy. A v listopadu se hráči dočkali dalšího placeného DLC s 6 skladbami od Monstercat za 9 €.
26. listopadu 2019 Facebook odkoupil studio Beat Games, a tedy i hru Beat Saber. Facebook připojil Beat Games ke studiu Oculus jako nezávisle řízené studio v Praze. To ovšem neznamenalo, že Beat Saber se už nebude dál vyvíjet. Již 13. prosince vyšla další velká aktualizace. Přibylo další placené DLC s 6 skladbami od skupinu Green Day za 9 €, ale hlavně nový 360° a 90° mód. V těchto módech k vám přilétají kostky ze všech stran a musíte se tím pádem za nimi otáčet. Vývojáři na konci roku slavili. Beat Saber vyhrál ocenění The Game Awards 2019 v kategorii nejlepší hra pro virtuální realitu. A získali také ocenění Steam Awards 2019 v kategorii nejlepší hra pro virtuální realitu.
Na konci ledna 2020 přibyly další 3 bezplatné (pekelně obtížné) skladby od skladatele Camellia. V době psaní tohoto článku se jedná nejnovější aktualizaci hry.
Ve hře se aktuálně nachází 67 skladeb, takže si na své
přijdou vyznavači osmdesátek i zarytí fanoušci elektronické hudby, navíc je to
hra, kterou si mohou zahrát děti i dospělí. Beat Saber je jedinečná, originální
a excelentní hra od českých vývojářů, kterou si prostě musíte zahrát! Věřte, že Vás bude bavit, ať už jste jakkoliv mladí-staří.
Není potřeba váhat, rezervujte si svou hodinu zážitků rovnou.
Je to skvělá zábava i pro jednoho, ale ve více lidech je hra ještě zábavnější! Je třeba si rozmyslet, jestli si rezervujete jednu, dvě nebo rovnou 4 stanice!
Pokud by Vás Beat Saber omrzel (nepravděpodobné), vyberete si z našich dalších více než 150 titulů!
Daniel Chrenko - VRO Virtuální Realita Ostrava
